Į pradžią IGNALINOS
RAJONO
SAVIVALDYBĖ
Savivaldybės biudžetinė įstaiga
Laisvės a. 70, LT-30122 Ignalina
Įstaigos kodas 2887 68350
Juridinių asmenų registras
PVM mokėtojo kodas LT887683515
Tel. (8 386) 52 096
Faks. (8 386) 53 148
El. paštas info@ignalina.lt
 Struktūra ir kontaktai  Teisinė informacija  Veiklos sritys  Korupcijos prevencija  Administracinė informacija  Paslaugos
Versija neįgaliesiems
- NAUJIENOS -
2017.05.15
Ką gali papasakoti žvaigždės?

Nuo senų senovės žmogaus žvilgsnis kyla į žvaigždes. Dangaus skliautas tikinčiajam kelia mintis apie amžinąjį gyvenimą, romantikas gėrisi nakties šviesuliais, fantastikos mėgėjas dairosi kontakto su nežemiškomis civilizacijomis. O ką apie astronomiją – mokslą apie dangaus kūnus – žino ir ką mąsto mūsų mokiniai? Tam išsiaiškinti Didžiasalio „Ryto“ gimnazija skyrė netradicinės veiklos dieną: surengėme integruotą projektą „Astronomija kitaip“. Jį sumanė ir koordinavo fizikos ir astronomijos mokytojas Stasys Keraitis, o įgyvendinti padėjo didelis kolegų būrys.


 

Bendra veikla prasidėjo gimnazijos stadione. Čia visi gimnazijos mokiniai ir mokytojai susirinko į paženklintas vietas imituoti Saulės sistemos. Staiga paaiškėjo, kad į stadioną atvyko ateiviai iš kitos galaktikos (abiturientai Vaidotas Seliukas, Virgilijus Vinciūnas, Irmantas Jurėnas). Jie drauge su kitais, užsimaskavusiais, ateiviais padėjo gausiam dalyvių būriui surasti savo vietą. Saulę, kaip ir dera, įkūnijo gimnazijos direktorė Elena Sekonienė, Žemės vaidmuo atiteko pavaduotojai Jelenai Tumanovienei. Savo orbitose buvo ir Merkurijus, Venera, Marsas, Jupiteris, Saturnas, Uranas ir Neptūnas. Kai kurios planetos turėjo gausų palydovų būrį: Žemė – 1, Marsas – 2, Jupiteris – 63, Saturnas – 62, Uranas – 27, Neptūnas – 14. Visi buvo prisisegę atitinkamus simbolius, visos planetos prisistatė. Bene sunkiausia buvo Uraną įkūnijusiai mokytojai Marytei Misiūnienei: jai teko gulėti ant čiužinio savo palydovų apsuptyje, nes ši planeta tarsi rieda orbitos plokštuma – taigi „guli" vartydamasi nuo šono ant šono.

Visos planetos ateiviams prisistatė, pademonstravo, kaip sukasi, o paskui dar buvo vaizdžiai parodytas Žemės judėjimas elipse aplink Saulę. Ateiviai pastebėjo, kad Žemės gyventojai nėra visai kvaili, bet nutarė galutinai tuo įsitikinti antroje dalyje: 5-IVg klasės persikėlė į aktų salę, o pradinukai užsiėmė savo veiklomis: piešė, skaitė, rašė, žiūrėjo filmus apie žvaigždes.

Aktų salėje kiekvienas mokinys gavo klausimyną, kad galėtų aktyviai stebėti pranešimus ir kaupti informaciją. O jos čia tikrai nestigo. Pradėjo tie patys dvyliktokai, pateikę fizikų požiūrį į pasaulio atsiradimą. Čia tilpo ir Didysis Sprogimas, ir Saulės sistemos susiformavimas, ir priminimas, kad Žemė – mūsų vienintelė. Pasaulio suvokimą per religijos prizmę pateikė mokytojas Darius Vitėnas su septintokais. Buvo priminta, kaip su Mėnuliu susijusios Velykos ir kodėl jos kasmet vis kitą dieną švenčiamos. Šeštokai atskleidė skaičių magiją matematikoje. Jie aptarė, kuo ypatingi skaičiai 1, 2, 3, 4, 7, 9, 12, 60 ir kaip jie siejasi su astronomija.

Visos tautos, taigi ir lietuviai, nuo seno žavėjosi Saule ir Mėnuliu. Kaip tai atskleidžiama tautosakoje, pasakojo Ig klasė su mokytoja Nijole Keraitiene. Mokiniai pateikė ir mįslių, pasekė sakmių bei pasakų apie šiuos dangaus kūnus.

Aštuntokai su mokytoja Jurgita Čepuliene parengė pranešimus apie Žemės formavimąsi, apie tai, kaip laivyba susijusi su astronomija, apie laiko juostas, ypatingąsias geografines platumas (atogrąžas ir poliarinius ratus) ir apie kitas geografijos bei astronomijos sąsajas.

Dailės mokytoja Dalia Pajedienė su mokiniais paruošė piešinių parodą, kurioje atskleisti tautodailės ryšiai su astronomija. Be to, IIIg klasės mokiniai parengė pranešimą apie tuos ryšius, apie Pasaulio medžio įkūnijimą skulptūroje, drožyboje. Menų temą gražiai pratęsė mokytoja Valentina Sinkevič, su penktokais ir dvyliktokėmis padainavusi liaudies dainą apie Saulę, Mėnulį ir žvaigždes. Dvyliktokės savo pranešimuose atskleidė muzikos ir astronomijos ryšį per kalendorinių papročių dainas.

Įdomiais pranešimais apie istorijos ir astronomijos ryšius mokslinę dalį užbaigė IIg klasės mokinės su mokytoja Maryte Misiūniene. Išgirdome pasakojimus apie astronominius simbolius valstybių heraldikoje, apie istorinių įvykių ryšį su užtemimais, kometomis, apie kalendorių sudarymo principus.

Sužavėti mokslo žinių gausa ateiviai pripažino mūsų mokinių protinius gebėjimus esant ne prastesnius už jų. Renginį apibendrinusi direktorė pagyrė rengusius pranešimus mokinius, pastebėjo, kad tokiuose pasibuvimuose svarbu palaikyti vieniems kitus. Be to, tai tarsi mokslinė konferencija, kurioje reikia mokytis klausytis ir ieškoti atsakymų į klausimus. Tai ne visada lengva, bet labai reikia to išmokti dar mokykloje.

Taigi ateiviai atsisveikino, pažadėję atvykti į tokį renginį ir kitąmet, nes dar daugybė astronomijos sąsajų su kitais mokslais liko neaptarta. Manome, kad netradicinės veiklos dienos, nors jas organizuoti visai mokyklai ir nelengva, padeda atsiskleisti tokioms mokinių savybėms, kurias ne visada pamatysi tradicinėse pamokose. Smagu, kad įvairiose veiklose dalyvavo apie aštuoniasdešimt mokinių: dainavo, piešė, sekė sakmes, rengė ir pristatinėjo pranešimus, vedė renginį. O dalykų integracija ne tik mokinį, bet ir suaugusįjį priverčia į daugelį įprastinių dalykų pažvelgti kitaip, kūrybiškiau, parodo, kad pasaulio reiškiniai nėra sudėlioti į atskiras lentynėles, kaip kartais mokykloje atrodo, o yra glaudžiai susipynę.

 

Nijolė Keraitienė,

Didžiasalio „Ryto“ gimnazijos mokytoja

 

 
Atgal   Spausdinti  
Spausdinti
El.paštas Į pradžią Svetainės žemelapis


Naujienų prenumerata


Savaitės klausimas
Kaip dažnai valgote viešojo maitinimo įstaigose?
Kasdien
Kartą per savaitę
Dažniau nei kartą per savaitę
Kartą per mėnesį
Dažniau nei kartą per mėnesį
Nevalgau
Rezultatai
Balsų: 89 žmonių
Pasiūlykite savo klausimą

 
 





 


 






 
 
 




 
 


 


  
 
 
 

 




 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
© 2005 Ignalinos rajono savivaldybė. Visos teisės saugomos. Į viršų (Left Alt+z Enter) Sprendimas: Idamas, naudojama Smart Web sistema.